پرسش :

با توجه به اين كه انتخاب همسر مناسب بسيار مشكل است ,آيا دعا يا حديثي در اين زمينه وجود دارد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
دعا براى فراهم شدن زمينه ازدواج با همسري شايسته از كارهاي مستحب و مورد ترغيب خداوند است چرا كه قبل از اقدامات شخصى و تصميم گرفتن بر اساس فهم و شناخت فردى به خداوند روى آورده و از او خيرخواهى نموده‏ايد و از اوهدايت جسته‏ايد لذا در روايات متعدد حضرات ائمه(ع) ما را به دعا كردن و نماز خواندن براى دست يافتن به يك ازدواج موفق توصيه و سفارش نموده‏اند. كافى است با حسن اعتماد و قلب پاك رو به درگاه الهى آوريد و دعا كنيد. توجه شما را به روايت زير جلب مى‏كنيم:
از اميرالمؤمنين نقل شده كه هر كس قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد در هر ركعت پس از حمد سوره ياسين بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد و اين دعا را بخواند: «اللهم ارزقنى زوجه صالحه ولودا، ودودا، غيورا، قنوعا ان احسنت شكرت و ان اسئت غفرت و ان ذكرت الله تعالى اعانت و ان نسيت ذكرت و ان خرجت من عندهاحفظت و ان دخلت عليها سرّت و ان امرتها اطاعتنى و ان اقسمت عليها ابرّت قسمى و ان غضبت عليها ارضتنى يا ذالجلال و الاكرام هب لى ذلك فانما اسئلك و لا اجد الا ما قسمت لى»؛ (1)بار پروردگارا مرا همسري شايسته و نيكوكار غيرعقيم و بچه زا، مهربان و پاك دامن، قانع و سازگار عطا فرما.
اگر كار خوب انجام دادم شكرگذار و اگر خطايي انجام دادم ببخشد. و اگر به ياد خدا باشم كمك كارم باشد. و اگر فراموش كردم يادآوري نمايد اگر از او دور شدم خودنگهدار و امانت دار باشد و اگر بر او داخل شدم شادمان باشد اگر او را امري نمودم اطاعت كند، اگر قسمش دادم، ارزش بدارد آنرا و قبول نمايد و اگر بر او غضب كردم مرا راضي گرداند. اي خداوند داراي شوكت و جلال بر من اين گونه همسر را عطا نما كه از تو مي خواهم و نمي خواهم هر آنچه تو بر من قسمت نمودي.
پی نوشت:
1- بحارالانوار، ج 103، كتاب النكاح، باب الدعاء عند التزويج
www.morsalat.com